Ano, i když ideální ochrana laku neexistuje. U některých je výhodou cena, jinde naprostá neviditelnost nebo odolnost a trvanlivost. Pokud předpokládáme, že se s autem (motorkou) jezdí, tak i při sebeopatrnějším užívání vznikají na autě menší, či větší šrámy. Když s autem vyjedete ven, nezáleží už jen na Vás, jak se k němu chováte. Závisí to také na prostředí, ve kterém jezdíte. Lidi na parkovišti Vaše auto nezajímá, nebavíme-li se o závisti. Kamenům odlétávajících od kol před Vámi jedoucích aut také nevysvětlíte, ať letí jinam. Nemluvě o soli, ptačím trusu, zvířatech, nebo neopatrných lidech.

3 možnosti

Máme nějaké možnosti, jak se drobným poškozením bránit. Jsou tři – vosk, keramika, fólie. V pořadí, jak jsem je napsal jsem je seřadil vzestupně podle ceny, odolnosti a trvanlivosti. Vosk a keramika mají bezpochyby kladné stránky, jako jsou dokonalý vzhled a širší spektrum povrchů, kde je použít. Já ale teď budu mluvit hlavně o fóliích.

Odolnost až na prvním místě

Na trhu je v dnešní době mnoho značek, většinou vyráběných třetí stranou. Každá je prý „nejlepší“ ale prakticky si je můžeme rozdělit na dvě kategorie podle materiálu – PVC a Polyuretan. Jedno mají všechny společné. Vždy je fólie odolnější, než jakákoli jiná ochrana laku.

PVC
– je výrazně levnější. Odolnost proti protržení, je velice podobná jako u polyuretanů. Rozhodně se nedá tvrdit, že by rozdíl v ceně byl přímo úměrný v kvalitě ochrany laku. Ve všech ostatních vlastnostech už má však polyuretan navrch. U pvc jde „pouze“ o ochranu a za nízkou cenu nelze očekávat vlastnosti polyuretanů. Pokud nalepíme vedle sebe pvc a polyuretan, můžeme vidět „pomerančovější“ strukturu levnějšího materiálu, s odstupem nepovšimnutelnou. Tato fólie nemá ani „samoléčivou“ povrchovou úpravu, takže bude v čase ztrácet svůj lesk. Je možné ji rozleštit a třeba i navoskovat nebo ochránit keramikou. Tím ji můžete propůjčit některé funkce výrazně dražšího polyurethanu za méně peněz, například voděodpudivost. Záruka na fólii je kolem 5-ti let, pak může výrazně žloutnout vlivem UV záření.

Polyuretan
– je dražší, to je třeba říct rovnou. Během posledních let už je od různých výrobců standardem samoléčivá a hydrofobní vrstva, ve které mizí drobné škrábance a na níž tolik nedrží voda,špína, mouchy nebo třeba ptačí trus. Tímto fólie simuluje vlastnosti vosku a keramiky. Rozdíly jsou v teplotách, které musí na fólii působit a v hloubkách poškození, které dokáží materiály „zacelit“.
Polyuretany mají oproti PVC vyšší lesk a hloubku. Jsou absolutně čiré, takže ani v nejmenším nemění odstín vozu. Disponují větší UV stabilitou, tudíž se životnost často pohybuje kolem deseti let. Pružnost je výborná, což umožňuje polep i tvarově výraznějších dílů. Konkurence poslední doby dohnala výrobce i k jiným variantám polyuretanů, než jsou čiré lesklé. Nejdříve se začaly objevovat matné verze, v poslední době je zřetelný nárůst černého lesku a dalších barev v nabídkách. Někdo jde ještě dál, takže lze narazit na imitaci lesklého karbonu, nebo třeba maskáč. Dále jsou k dostání zatmavené ochranné folie na světla (černé, žluté, v ČR nepovolené) nebo různě zesílené varianty přesahující tloušťku 200 mikronů oproti standardním 150 – 180 mikrometrů.

Použití? Nejen auta.

Pokud popřemýšlíme o použití vychází nám mnoho kombinací.
Chceme-li ušetřit, není třeba lepit celé auto. Části namáhané kamínky, misky klik a nákladovou hranu vidím, ale jako logickou variantu. Zbytek auta ošetřit voskem nebo keramikou. Za rozumné peníze máme ochráněné celé auto.
Jezdíme li do lesa, je ochrana laku na prvním místě a funkce jako voděodpudivost, vysoký lesk atd. jdou stranou. Celopolep levnější variantou, a vaše Mitsubishi L200 nebo Toyota Hillux budou mít po pěti letech fólii s památkami po větvičkách, ale lak nového auta.
Při nákupu dražších aut už stojí za úvahu celopolep polyuretanem. Krásný lak může po deseti letech hrát při prodeji výraznou roli převyšující náklady na polep.
Použít ochranné polepy lze i jinde – interiéry aut, recepční pulty, nábytek, lyže a snowboardy, stavební a lesní stroje, elektrokola atd.

Musí pryč. Opravdu?

Po nějaké době může přijít na řadu deinstalace. Tu bych svěřil ideálně těm, co fólii lepili. Auto by Vám měli vrátit s lakem v takovém stavu, v jakém jste jim ho svěřili před polepem. Ze zkušenosti vím, že ochranný polep např. při prodeji není problém. Na rozdíl od barevného polepu nevzbuzuje nedůvěru, protože je skrze něj vše vidět a je tedy přidanou hodnotou prodávaného auta. Tím se dostáváme k tomu, že ochranný polep nemusí být jen náklad, lze ho brát i jako investici.

Zajímá Vás kolik tyto polepy stojí? Tak koukněte sem do našeho ceníku. Chete vidět naše práce? Pak si je prohlédněte tady. No a jestli si chcete domluvit polep, nebo se jen na něco zeptat, pište na mail@zalepeno.cz, nebo volejte na 602 549 676.